SHOPPINGGLÄDJE OCH LÖNSAMHET

Butikskonsult skapar koncept och attraktiva inredningar för allt från shop in shop och specifika avdelningar till kompletta butiker. Alltid med målet att åstadkomma shoppingglädje i inspirerande miljöer och öka uppdragsgivarens lönsamhet.

VI LEDER HELA ELLER DELAR AV PROCESSEN…

…från idé och planering till leverans av attraktiva, funktionella och säljande butiksmiljöer. Med bra service och hög kvalitet från start till mål är vår ambition att ge våra kunder en bekväm resa till en lönsam butik.

Välkommen till en av Sveriges ledande och mest erfarna aktörer inom planering, utveckling och inredning av butiksmiljöer!

EN TILLBAKABLICK

Butikskonsult startade 1983. På den tiden fanns det gott om kiosker där kunden stod utomhus och beställde sina varor genom ett hål i väggen.

Vår specialitet var att utveckla kiosker till små butiker. Vi sågade bokstavligen upp hålet i väggen så att kunden kunde komma in. Antalet småbutiker växte och de tidigare kioskägarna fick möjlighet att utveckla sina verksamheter.

1990, UNDER EN mässa med inriktning på handel, tilldelades vi förstapris i tävlingen om bästa monter utformad som butik. Det skapade en del uppmärksamhet. Man kan säga att snöbollen kom i rullning. Inte minst när Tipstjänst kort därefter skulle införa dataterminaler hos sina ombud runtom i landet. Vi fick förtroendet att leverera skriv- och terminalplatser till landets cirka tretusen tipsombud. I samband med detta ville många butiker se över helheten i sina förbutiker. Snart fanns också ATG, ICA och Coop bland våra kunder och därmed växte verksamheten ytterligare. 2011 tog vi ett stort steg i företagets utveckling och anställde tio nya medarbetare på en och samma dag.

I dag är Butikskonsult en av Sveriges ledande aktörer inom planering, utveckling och inredning av butiker. Vi finns i Kumla, är ett femtiotal anställda och omsätter drygt etthundra miljoner kronor.

HÅLLBARHET

Vi arbetar med CSR (Corporate Social Responsibility) och tar därmed ansvar i samhället med hänsyn till sociala, etiska och miljömässiga aspekter.
Butikskonsult strävar efter hög effektivitet i användning av energi och naturresurser, gynnar system för återvinning och återanvändning av material samt arbetar med att förhindra föroreningar och alla typer av arbetsrelaterade sjukdomar och skador. Tillsammans med våra leverantörer vill vi sträva mot en långsiktig lönsamhet och öppen ekonomisk redovisning som inkluderar CSR-aspekterna. Vi utvecklar oss tillsammans med våra leverantörer för att våra varor och tjänster alltid ska vara framställda under förhållanden enligt:
– FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna (se www.un.org)
– FN:s barnkonvention, artikel 32 (se www.un.org)
– FN:s Global Compacts 10 principer (se www.unglobalcompact.org)
– ILO:s 8 kärnkonventioner nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, och 182 (se www.ilo.org)

MILJÖ- & KVALITETSPOLICY

Genom att bedriva verksamheten med minsta möjliga påverkan på miljön, ska Butikskonsult bidra till en hållbar utveckling. Miljöpolicyn avser hela företagets verksamhet, oavsett om verksamheten bedrivs av våra egna medarbetare, leverantörer, transportbolag eller samarbetspartners. Vi ska uppmuntra och skapa förutsättningar för våra kunder och brukare av våra produkter att efterleva vår miljöpolicy.

Butikskonsult AB ser miljöarbetet, präglat av långsiktighet och helhetssyn, som en av förutsättningarna för att nå företagets mål. Vi betraktar samhällets krav enligt lagar och förordningar som minimikrav.

Miljöpolicyn ska förverkligas genom ett miljöprogram som består av övergripande miljömål samt en handlingsplan med detaljerade miljömål, aktiviteter och åtgärder som ska säkerställa att målen uppnås. Miljöprogrammet ska följas upp årligen.

KVALITET

Företaget ansluter sig till ett synsätt som leder mot långsiktig hållbar utveckling i dess verksamhet.
Butikskonsults kvalitetsverksamhet ska bedrivas så att våra kunder får produkter som är tillverkade enligt överenskommen specifikation och vid eventuella reklamationer får en snabb och proffsig handläggning.
Kvalitetsarbetet ska förverkligas genom uppföljningar av reklamationer och interna kassationer. Målen följs upp månadsvis och revideras årligen.

Har du frågor? Välkommen att kontakta Susanne Pettersson, Kvalitetsutvecklare, via e-post: susanne.pettersson@butikskonsult.com eller telefon 019-689 45 40.

Organisation och styrelse

ORGANISATION OCH STYRELSE

Butikskonsults företagskultur präglas av ett framgångsrikt entreprenörs- och affärsmannaskap med kunderna i centrum. Företaget befinner sig i tillväxt både vad gäller omsättning och ett växande antal medarbetare. Verksamheten är dynamisk och välorganiserad och styrs av en bred ledningsgrupp med spetskompetens inom respektive område.

Butikskonsults organisation består av styrelse och ledningsgrupp som ansvarar för företagets olika avdelningar samt medarbetarna.

Under åren 2005–2012 genomgick Butikskonsult en kraftig expansion och har sedan dess arbetat i en konsoliderande inriktning med fokus på att skapa en bra organisation med tydliga processer. Företaget har även implementerat ett nytt affärssystem och flyttat till en ny anläggning i Kumla om 5 000 kvadratmeter med mycket goda expansions­möjligheter. 2013 förvärvades företaget Agripo AB i Bankeryd. Efter konsolideringsperioden är företaget åter i en expansionsfas tack vare god organisk tillväxt och det förvärv som gjordes 2013.

LEDNINGSGRUPP

Fredric Jansson, VD
Carolina Johnson, Ekonomichef
Mats Jonsson, Vice VD
Maria Tjäder, Inköpschef
Johan Forsberg, Strategisk inköpare

Marlene Engström, VD-Assistent

STYRELSE

Styrelsen representeras av bolagets VD och Ägare, Fredric Jansson, Styrelseordförande Dennis Dicksen samt ledamot Johanna Fagrell Köhler och Mikael Johansson.

Dennis Dicksen, styrelsens ordförande
Dennis har en jur kand från Uppsala Universitet och har sedan 1999 varit verksam på några av Sveriges största advokatbyråer i Stockholm, Uppsala och Örebro. Han blev advokat 2004 och partner vid Advokatfirman Lindahl 2015. Dennis är juridisk och affärsmässig rådgivare till företag och organisationer inom många olika branscher och med såväl publikt, privat som offentligt ägande. Dennis är verksam med allmän affärsjuridik med särskild inriktning mot fastighetsrättsliga frågor, tvistelösning och processer. Han undervisar regelbundet inom bl.a. hyres- och entreprenadjuridik och är medförfattare till det hyresrättsliga standardverket Hyresmanualen. Han har också ett antal styrelseuppdrag i främst ägarledda verksamheter.

Johanna Fagrell Köhler, ledamot
Johanna har en magisterexamen från internationella ekonomlinjen i Lund. Johanna har en bred erfarenhet från ledande digitala verksamheter, design-, marknads- och kommunikationsbyråer. Hon har varit verksam som affärsområdeschef på ICON Medialab, vd på Summer, koncernchef för ONEMedia samt vd/koncernchef och partner på Mobiento, en av Sveriges topprankade mobilbyråer. Idag arbetar Johanna heltid med styrelseuppdrag och investeringar i bolag som tex S-Group, Independent Hotel Group, Åkesson & Curry, Glimr och HiQ som är noterat på Nasdaq OMX.

Mikael Johansson, ledamot
Mikael har en civilekonomexamen från Örebro Universitet. Mikael är fr.o.m. april 2017 VD/klubbdirektör för Örebro Hockey och sedan tidigare styrelseordförande i byggkoncernen Consto AB och styrelseledamot i Exact MCG Group (Mätcenter). Han har tidigare bl.a. varit verksam som koncernchef/VD för Gunnebo Fastening, VD för Tools Mitt, försäljnings- och marknadschef för Lantmännen Maskin och CFO/ekonomichef för de tre tidigare börsnoterade bolagen Handskmakar´n, Ims Data och Spray.

Fredric Jansson, ledamot
Ägare och VD för Butikskonsult AB. Son till grundarna Ann och Jan Jansson. Arbetat inom olika befattningar i företaget sedan 1996. VD sedan 2005.
Utbildning i affärsjuridik, ekonomi och marknadsföring. Diplomerad styrelseledamot. (Kod för svensk bolagsstyrning) Uppmärksammad för sitt entreprenörskap och av Svenskt Näringsliv nominerad till Örebro Läns Företagsammaste person 2014. Deltagare i mentorsprogrammet Prins Daniel Fellowship Award 2013–2015. Mentor: Kenneth Bengtsson.

Karriär

JOBBA HOS OSS PÅ BUTIKSKONSULT

Har du kunskap och erfarenhet som skulle berika Butikskonsult? Har du ett driv utöver det vanliga? Vi är alltid intresserade av att skapa kontakt med entusiastiska och företagsamma människor.

Anmäl ditt intresse genom att kontakta Fredric Jansson via e-post fredric.jansson@butikskonsult.com eller telefon 019-689 45 01, 0705-57 81 82.

Konstruktör

Nu söker vi en Konstruktör som gillar snabba puckar och vill utveckla och utmana sina färdigheter inom design och konstruktion. Det är en tjänst där du får möjlighet att arbeta brett med konstruktion och ritningar för möbler och butiksinredningar.

Vi söker dig med känsla för design i kombination med funktion och som har förmågan att se det lilla extra som bidrar till en god helhet!

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Arbetsuppgifter

Du kommer att fungera som en intern serviceinstans och hjälpa till att vårda och vidareutveckla befintligt sortiment. Arbetet sker i samarbete med många delar av organisationen så som formgivare, inköp och försäljning. Du tar fram tillverkningsritningar för möbler och butiksinredningar som förmedlas vidare till underleverantörer för produktion. Direktkontakt med underleverantörer både på telefon och via mail hör således till vardagen. I jobbet ingår också att ta fram monteringsanvisningar för de färdiga produkterna.

Du blir en viktig lagspelare där du bidrar med kunskaper inom konstruktion och praktisk funktion. Flexibilitet och nytänkande uppmuntras – du gillar att lösa problem på ett enkelt och smidigt sätt.

Butikskonsult är ett stabilt företag med ett gott rykte i branschen där miljön präglas av positiv anda, korta beslutsvägar och stort engagemang där både medarbetare och kunder står i fokus. Du kommer ingå i ett engagerat och sammansvetsat team, som gillar att utmana och Butikskonsult erbjuder dig ett utmanande arbete där du får arbeta med hela spännande produkter. I rollen rapporterar du till Sortiments- och marknadschef.

 

Utbildning / Erfarenhet

Du har en högskoleutbildning inom produktutveckling, konstruktion, design eller liknande. Du kan vara nyutexaminerad eller med några års erfarenhet som konstruktör. Då Butikskonsult erbjuder kunder inredning i främst träbaserade skivmaterial, tunnplåt samt plast är det meriterande om du har konstruktionserfarenhet i dessa material.

Du har några års erfarenhet av att rita 3D-CAD och du är en van användare av Microsoft Officepaketet. Meriterande är kunskaper inom Autodesk Inventor, Autodesk Vault, Pyramid Business Studio och SketchUp.

Vi söker dig som är ansvarstagande, noggrann, engagerad och positiv. Rollen innebär arbete i både team och enskilt och Butikskonsult värdesätter flexibilitet och god samarbetsförmåga.

Leverantörskontakter och ibland kundkontakt tillhör vardagen på Butikskonsult så därför sätts stort värde på din lojala, sympatiska och enkla attityd. Du är kommunikativ och uttrycker dig väl i svenska i tal och skrift. Du har goda kunskaper i engelska då alla ritningarna görs på engelska.

Om du stämmer in på ovanstående profil och vill ingå i ett glatt och engagerat team i ett företag med hög entreprenörsanda – sök redan idag!

Då vi vid denna rekrytering tillämpar ett löpande urval välkomnar vi varmt din ansökan redan idag

 

Eventuella frågor och ansökan skickas till:
Emilie Jernberg, Chef Sortiment & Marknadskommunikation
emilie.jernberg@butikskonsult.com
070-108 98 39

 

EXAMENSARBETE ELLER PRAKTIK

För oss som företag är examensarbetet en unik chans att få ta del av nya kunskaper och idéer. Samtidigt är det en chans för dig som student och arbetssökande att få uppleva hur det är att arbeta på Butikskonsult.
När du ansöker om examensarbete/ praktik hos oss vill vi att du bifogar ditt CV.
Arbetet planeras sedan tillsammans med din handledare för att passa dina och våra behov.

Anmäl ditt intresse genom att kontakta Fredric Jansson via e-post fredric.jansson@butikskonsult.com eller telefon 019-689 45 01, 0705-57 81 82.